اخبار و مقالات

​وزیر جهاد کشاورزی خبر داد/پیش‌بینی خرید تضمینی ۱۰ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری
تاریخ انتشار : 1395/4/12 ساعت 09:28:57


وزیر جهاد کشاورزی خبر داد/

پیش‌بینی خرید تضمینی ۱۰ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری

 
کشاورزی> وزیر جهاد کشاورزی گفت: با شرایط مناسب تولید امسال پیش بینی می شود خرید گندم در سال جاری به حدود ۱۰ میلیون تن برسد و تراز تولید و مصرف گندم کشور مثبت شود.
محمود حجتی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان لرستان با بیان این که در طرح های 15 گانه وزارت جهاد کشاورزی در چارچوب اقتصاد مقاومتی، بهره وری در عملکرد و استفاده از منابع مورد استفاده در تولید در اولویت قرار دارد،تصریح کرد: طرح های توسعه کشت های گلخانه ای و آبزی پروری دریایی (فنآوری پرورش ماهی در قفس) با ماهیت توسعه ای و با محوریت بهره وری در راستای اقتصاد مقاومتی اجرا می شود.
وی با اشاره به این که در طرح توسعه گلخانه ها،بهره وری و استفاده بهینه از آب و افزایش عملکرد و تولید هدف اصلی است،خاطرنشان کرد:طرح پرورش ماهی در قفس به منظور استفاده از ظرفیت های موجود ولی مغفول و بلا استفاده طراحی شده به طوری که با اجرای این طرح معادل ظرفیت فعلی کشور در تولید و آبزی پروری ، فرصت تولید برای کشور ایجاد خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی میزان تولید آبزیان کشور از طریق صیادی و آبزی پروری را بیش از 900 هزار تن عنوان کرد و افزود: براساس ارزیابی های صورت گرفته با همکاری مشاوران خارجی با اجرای طرح پرورش ماهی در قفس، ظرفیت تولید یک میلیون تن ماهی معادل تولید فعلی آبزیان در کشور ایجاد می شود.
حجتی با اشاره به این که برای امسال تولید 20 هزارتن ماهی به شیوه پرورش در قفس هدف گذاری شده گفت:در برنامه ششم توسعه تولید 200 هزارتن ماهی به روش کشت در قفس پپیش بینی شده است.
وزیر جهاد کشاورزی، نگرش متفاوت از نگاه مرسوم در مدیریت کشور را اصلی ترین عامل تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی اعلام و تصریح کرد: این نگرش بر بهره گیری از ظرفیت های موجود، افرایش بهره وری، استفاده صحیح ورجهت دهی هدفمند منابع و امکانات و تقویت انگیزه و باور منابع انسانی تاکید دارد.
حجتی، نهادینه سازی این نگرش را ضروری دانست و اضافه کرد: در اقتصاد مقاومتی تمرکز بر نگاه فرصت سازانه، بنگاهی و خلق منابع به جای نگاه دولتی و هزینه کردی در مدیریت کشور است.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت: بخش کشاورزی کشور در دولت یازدهم براین اساس مدیریت می شود و در پرتو این نگرش و مدیریت توانسته علی رغم تنگناهای شدید اعتباری و اقلیمی به پیشرفت و دستاوردهای چشمگیری نایل شود.
حجتی با اشاره به افزایش تولید و خرید گندم از کشاورزان و کاهش واردات در دولت تدبیر و امید یاداور شد:در سال 92 چهار میلیون و 800 هزارتن ، سال 93 شش میلیون و 700 هزار تن و در سال 94 هشت میلیون و 100 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و با شرایط مناسب تولید امسال پیش بینی می شود خرید گندم در سال جاری به حدود 10 میلیون تن برسد و تراز تولید و مصرف گندم کشور مثبت شود.
وی همچنین با اشاره به اقدامات فنی از جمله عرضه بذور مناسب،توسعه مکانیزاسیون و توسعه کشت پاییزه در کشت چغندرقند،گفت: با بهبود تولید نیشکر و چغندرقند در دو سال گذشته، تولید شکر 350 هزارتن افزایش و وابستگی کشور به واردات کاهش یافته است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که حفظ منابع پایه از جمله آب، اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است،اظهار کرد: با افزایش تولید و کاهش واردات محصولات کشاورزی، تراز تجاری غذایی کشور از منفی 8.1 میلیارد دلار در سال 92 در طول سه سال به منفی 3.4 دلار بهبود یافته و از خروج4.7 میلیارد دلار ارز کشور جلوگیری شده است
وی با اشاره به این که برای مثبت کردن تراز تجاری غذایی کشور هدف گذاری شده،اظهار امیدواری کرد با اجرای برنامه های توسعه تولید و صادرات محصولات کشاورزی تراز تجاری غذایی کشور در میان مدت مثبت شود.
منبع:تسنیم